‘Balanceren tussen kwaliteit en kwantiteit van het leven’- Richard Dasselaar

04-01-2021
0 reacties

Linnean is een open, landelijk netwerk van meer dan 850 gedreven patiënt(vertegenwoordigers), zorgverleners, zorgverzekeraars, onderzoekers en leveranciers. Samen maken wij ons hard voor waardegedreven zorg.

Waardegedreven zorg is zorg die zo georganiseerd en geleverd wordt dat zij beter aansluit bij de behoeften van de patiënt. Het is een concept dat gaat over het continu leren en verbeteren op basis van uitkomsten en kosten. Het raakt daarmee aan andere concepten zoals samen beslissen, leveren van juiste zorg op juiste plaats, registratie aan de bron, etc.

Wij willen de implementatie van waardegedreven zorg in Nederland versnellen. Dat doen we door zorgprofessionals- en partijen met elkaar te verbinden. Op dit platform, in werkgroepen en op netwerkbijeenkomsten komen we bijeen om van elkaar te leren en samen de zorg te verbeteren. Opgenomen bijeenkomsten kunt u terugkijken 

Sluit u aan bij Linnean 

Wilt u ook bijdragen aan waardegedreven zorg in Nederland? Sluit u aan bij Linnean! Iedereen die betrokken is bij de zorgsector in Nederland is welkom in ons netwerk en kan kosteloos deelnemen aan alle activiteiten. Als lid ontvangt u het laatste nieuws in uw mailbox, kunt u vragen stellen, meepraten en deelnemen aan bijeenkomsten. 

Ook buiten bijeenkomsten om wil Linnean de kennisoverdracht tussen zorgprofessionals bevorderen. Dit doen we door inspiratieverhalen, praktijkvoorbeelden en ervaringen met elkaar te delen. 

Filter op:

     

    

Nieuws

Richard Dasselaar is digital transformation and strategy leader, bij Modern Group een bedrijf voor medische devices. Via zijn promotie richt hij zich op waardegedreven zorg en met name de strategiekant.

Hoe bent u betrokken geraakt bij waardegedreven zorg?

Mijn eerste ervaring met waardegedreven zorg was elf jaar geleden. Ik was destijds actief met de implementatie, positionering en vergoeding van Monoclonale antilichamen (MoAb’s) in het Nederlands zorgstelsel. Het ging om de indicatie was gemetastaseerd coloncarcinoom en hoofdhalskanker. Samen met een professor uit het AMC ontdekte ik al snel dat de kosten, effectiviteit en toedieningsfrequentie voor de behandelaar en de patiënt ontzettend belangrijk zijn. Daarnaast maakte ik kennis met de kracht en de toewijding van behandelaar en patiënt, iets wat tot de dag van vandaag in mijn hart resoneert. Wat we zien, raken we niet meer kwijt.

‘Quality of life’ en ‘quantity of life’ en alles ertussenin, dat was waarin patiënt en behandelaar de balans moesten vinden. De patiënten die we zagen, waren overgeleverd aan de laatste behandelmogelijkheden. Ik heb na tien jaar tijd één patiënt gezien die het gered heeft. Dat was een bijzondere ontmoeting. Wat het verleden me geleerd heeft, is dat als je iets wilt voorkomen, je ervoor moet zorgen dat het niet gebeurt. Ik maak me hard voor een invloedrijke plek, zodat ik mee kan helpen het ‘systeem’ in te richten. Zorg is altijd in de verdediging. Wat mij betreft is het tijd om in de aanval te gaan.

Wie inspireert u?

Ik zie iedereen als mijn leraar, maar in het bijzonder is mijn moeder mijn voorbeeld. Zij is na een strijd van vier maanden overleden, nadat bij haar de diagnose hart- en vaatziekten te laat is vastgesteld en behandeld. Deze strijd, in een koude februari, was een les in nederigheid en dankbaarheid. Een les die vormend is geweest in elke stap die daarna kwam en komt.

Met welke onderwerpen en projecten bent u bezig (geweest)?

Mijn dagelijkse functie is die van digital transformation and strategy leader bij medisch bedrijf Modern Group.

Ik richt mij op digitale transformatie en bedrijfs- en product strategie. We bouwen een mondiaal digitaal platform based solution die medische kunstmatige intelligentie en vroege diagnostiek en behandeling mogelijk maakt. Daarnaast studeer ik aan de Massachusetts Institute of Technology (MIT) Platform based strategies, Artificial intelligence and (digital) business strategy.

Ook richt ik me op het behalen van een PhD in data gedreven gezondheidsstrategie (medische kunstmatige intelligentie en implementatie). Kunstmatige intelligentie voor hart- en vaatziekten is bewezen levens te kunnen redden terwijl het de kosten en bereikbaarheid van zorg reduceert. Medische kunstmatige intelligentie is als het kijken naar de oceaan en de storm van morgen te voorspellen door de golven van vandaag te analyseren.

In juli zal ik mij in Boston op Harvard extra verdiepen in strategie en Value Based Health Care. Als vrijwilliger loop ik ultra marathons om een scholengemeenschap in Afrika te ondersteunen. Tot slot kijkt ik toetsen na van strategie studenten voor Brightline Initiative (strategy institute).

Men kan mij benaderen voor…

Digitale transformatie, gezondheidszorg- strategie, waardegedreven zorg, kunstmatige intelligentie, platform based connected care en coaching.

Wat wilt u anderen meegeven in het thema waardegedreven zorg ?

To whom much is given, much is expected.

-John F. Kennedy

Mijn generatie (millennials) is zich bewust van problematiek, maar wij zijn ook degenen die hier iets aan kunnen doen

Hoe ziet de toekomst van de zorg er volgens u uit?

Geïntegreerde zorg, kunstmatige intelligentie, open digital health platforms, telehealth en waardegedreven zorg zijn thema’s die een centrale rol spelen bij het helpen van mensen in de toekomst. Door deze ontwikkelingen krijgt de behandelaar meer tijd om te kunnen zorgen.

Contact

Richard Dasselaar, digital transformation and strategy leader, richarddasselaar@gmail.com

 

Afbeeldingen

Kennis en achtergrond

Twitter

0  reacties

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen