Praatplaat: Op weg naar uitkomstgerichte bekostiging via zorgbundels

23-02-2021
0 reacties

Linnean is een open, landelijk netwerk van meer dan 1000 gedreven patiënt(vertegenwoordigers), zorgverleners, zorgverzekeraars, onderzoekers en leveranciers. Samen maken wij ons hard voor waardegedreven zorg.

Waardegedreven zorg is zorg die zo georganiseerd en geleverd wordt dat zij beter aansluit bij de behoeften van de patiënt. Het is een concept dat gaat over het continu leren en verbeteren op basis van uitkomsten en kosten. Het raakt daarmee aan andere concepten zoals samen beslissen, leveren van juiste zorg op juiste plaats, registratie aan de bron, etc.

Wij willen de implementatie van waardegedreven zorg in Nederland versnellen. Dat doen we door zorgprofessionals- en partijen met elkaar te verbinden. Op dit platform, in werkgroepen en op netwerkbijeenkomsten komen we bijeen om van elkaar te leren en samen de zorg te verbeteren. Opgenomen bijeenkomsten kunt u terugkijken 

Sluit u aan bij Linnean

Wilt u ook bijdragen aan waardegedreven zorg in Nederland? Sluit u aan bij Linnean! Iedereen die betrokken is bij de zorgsector in Nederland is welkom in ons netwerk en kan kosteloos deelnemen aan alle activiteiten. Als lid ontvangt u het laatste nieuws in uw mailbox, kunt u vragen stellen, meepraten en deelnemen aan bijeenkomsten. 

Ook buiten bijeenkomsten om wil Linnean de kennisoverdracht tussen zorgprofessionals bevorderen. Dit doen we door inspiratieverhalen, praktijkvoorbeelden en ervaringen met elkaar te delen. 

Filter op:

     

       

Nieuws

De bovenstaande praatplaat beschrijft het proces van de afgelopen twee jaar en de producten die opgeleverd zijn. 

Het uitgangspunt van de praatplaat is de reis van de patiënt binnen de hele zorgketen. Hierbij gaat het om de samenwerking in de keten, integraal en uitkomstgericht.

Deel 1 ambitie

  • startpunt van hoe het was/is : bekostiging per DBC-verrichting, patiënt in verwarring, welke kant ga ik op?
  • naar de ambitie die groot centraal staat (waardegedreven bekostiging, in dit geval op basis van bundels)
  • op het platform is de patiënt te zien met in de linkerhand zijn uitkomsten, eveneens verbeeld door het hart, omdat het proces uitkomstgedreven is. Hij zit in een ‘regie-stoel’ en wijst met de andere hand naar het ’ticket’ van zijn zorgpad. Dit is 1 ticket voor de patiëntreis, wat 1 reis is langs meerdere zorgverleners die integraal samenwerken. 
  • aan het ticket zit 1 bundel vast, die eveneens verbeeld wordt door de zak geld die naar alle zorgverleners gaat.
  • de zorgverleners hebben v.l.n.r. wat attributen: vaantje (kwaliteit), educatie-hoed (kennis), hart (intrinsieke motivatie), dashboard met uitkomsten.
  • de uitkomstgerichte betaling vanuit 1 bundel resulteert in 1 rekening voor de patiënt. 
  • Het is niet altijd eenvoudig.

Deel 2 inzichten

  • Vanuit de ambitie zijn er een aantal inzichten en succesfactoren naar voren gekomen: 

       

 

Deel 3 Proces en ervaringen

Dit heeft geresulteerd in het ESB artikel: Bundelbekostiging is mogelijk ondanks belemeeringen, met drie adviezen: 

De webcast van 3 december 2020 kunt u hier terugkijken:

 

Afbeeldingen

Waardegedreven zorg vereist waardegedreven bekostiging

Toegevoegde bestanden

Twitter

0  reacties

Over ons

Het Linnean Initiatief is een landelijk netwerk van koplopers en aanjagers van waardegedreven zorg. 

Lees meer

Linnean-netwerk

Ook deelnemen aan het Linnean-netwerk?
Sluit u aan bij het netwerk.

Contact

Stichting Linnean Initiatief
KvK: 75738007

Neem vooral contact met ons op voor meer informatie, tips of suggesties.

linnean@zinl.nl
Contact

 

 

Cookie-instellingen