Achtergrond
Elk jaar krijgen duizenden mensen in Nederland een beroerte. Deze mensen worstelen vaak met de gevolgen en daarom is zo goed mogelijke zorg en begeleiding in de periode van groot belang om deze mensen direct bij het optreden van de beroerte zo goed mogelijk te behandelen en ze in de periode na de beroerte goede begeleiding aan te bieden. Niet enkel specifiek op de behandeling gericht, ook op andere levensgebieden, zoals deelnemen aan de samenleving, de gevoelswereld en het oppakken van de dagelijkse routine.
Hoe bent u met waardegedreven zorg in aanraking gekomen?
Het meten van kwaliteit van leven en zorg komt voort uit nieuwsgierigheid enerzijds en uit de ergernis aan het invullen van ‘verantwoordingslijstjes’. Binnen de beroertezorg werd gewerkt met de ‘Modified Ranking Scale’, een vragenlijst waaruit de arts zijn/haar mening geeft over het functioneren van een patiënt op een schaal van 0-6. Deze uitkomstmaat is nuttig voor wetenschappelijk onderzoek, maar niet voor de behandeling van de individuele patiënt. Terugkoppeling op deze score wordt veelal niet gegeven. Het meten van uitkomsten via vragenlijsten ingevuld door patiënten, PROMs, biedt meer en rijkere informatie, om verbeterinitiatieven te starten. Dit werd voorheen gemist.
Welke rol speelt waardegedreven zorg in uw huidige werk?
Binnen de groep Santeon ziekenhuizen vergelijken we informatie van groepen CVA-patiënten. Zo bekijken we de opnameduur, de verblijfplaats na ontslag, de tijd tot behandeling en het type behandeling. Daarnaast probeer ik binnen het OLVG de kwaliteit van leven van patiënten die een beroerte hebben gehad te meten met PROMs/ PROMIS itembanken. PROMIS is een generieke tool en binnen het OLVG zijn de itembanken ‘belemmeringen door pijn en fysiek functioneren’ geïmplementeerd. Ook beschikken wij sinds kort over de PROMIS-10 in ons ziekenhuis EPD. Zo kunnen uitkomsten van deze vragenlijsten meegenomen worden in het consult. Informatie uit ingevulde vragenlijsten door patiënten verrijkt het consult. Dit biedt een goede kapstok om het gesprek aan te gaan met de patiënt. Door in te gaan op vragen waarop slecht gescoord is, geven wij patiënten het gevoel dat ze serieus genomen worden. Door frequent te meten, kun je monitoren en op basis daarvan beslissingen nemen. Dit is een eerste stap richting zorgverbetering, van meten naar weten. Binnen wetenschappelijk onderzoek kijken mijn promovendi naar de meeteigenschappen van PROMIS voor diverse patiëntengroepen, en wat het nut is van gezamenlijke besluitvorming bij de keuze van een locatie bij ontslag na een herseninfarct.
Meerwaarde PROMs ervaren
Met elkaar moeten we toewerken naar informatie zowel voor zorgprofessionals als patiënten relevant is. We moeten niet grijpen naar tools die vroeger ingezet werden voor wetenschappelijk onderzoek. Als zorgprofessionals ervaren hoe waardevol de informatie is die patiënten worden aandragen, willen ze niet anders meer.
Hoe ziet de toekomst van de zorg er volgens u uit?
Mijn droom is een totale benadering van de patiënt. Dit betreft het in kaart brengen van alle domeinen van positieve gezondheid van Machteld Hubert. Hier horen vragen over het lichaam bij, waaronder gegevens over de fitheid van de patiënt, of hij pijn heeft en hoe gezond hij eet. Daarnaast betreft het informatie over gevoelens en gedachten, zinvol leven, kwaliteit van leven, meedoen en dagelijks leven. Op die manier kunnen we patiënten na een beroerte samen verder helpen om hun leven weer op te pakken.