“Ik ben mijn carrière gestart in het bedrijfsleven, waar ik veel deed met data, datagedreven werken en de organisatieverandering die dat vereist. Hoe innoveren organisaties en hoe vertalen zij hun diensten naar waarde? Hoe dragen onze acties bij aan het bereiken van ons doel? Het antwoord is waarde. Zo ben ik ook bij waardegedreven zorg gekomen. Enerzijds wilde ik echt iets in de zorg doen; ik draag het vanuit persoonlijk oogpunt een warm hart toe. Ik heb in mijn nabije omgeving ervaren hoe belangrijk goede zorg is. Aan de andere kant vind ik de zorg interessant vanwege de complexiteit die het grote aantal stakeholders met zich meebrengt en het maatschappelijke belang.
Wie inspireert je op het gebied van waardegedreven zorg?
Dat is niet per se één persoon, maar eigenlijk alle mensen die met waardegedreven zorg bezig zijn. Ik laat me inspireren door mensen die met overtuiging en met passie de zorg willen verbeteren, juist diegene die dit in hun vrije tijd doen. Dat zijn niet alleen zorgverleners, maar in het bijzonder patiënten. Zo hoorde ik laatst het verhaal van Theo Koster [in de WaardegedrevenZorgExperts-sessie van 27 januari, red.]. Wat mij bijbleef: one size fits all geldt niet voor iedere patiënt, daarom is gepersonaliseerde zorg nodig. Door de reis op maat te maken voor de patiënt kunnen we de waarde van de zorg omhoog brengen.
Met welke onderwerpen en projecten ben je momenteel bezig?
Ik ben net gestart bij het Gelre ziekenhuizen, dat in de transitie naar meer datagedreven werken zit. Voor die transitie is waardegedreven zorg een onmisbaar onderdeel. Als organisatie moeten we gaan meten en bijhouden en ons continu afvragen: wat is de waarde, wat voegt het toe voor de patiënt? In mijn functie houden mijn team en ik ons bezig met het ontwikkelen en realiseren van inzichten op basis van een geïntegreerd data platform. Hierdoor kunnen we zowel de uitkomsten van de zorg als ook de (niet financiële) kosten inzichtelijk maken en daarmee de waarde van de zorg optimaliseren. Door die inzichten stellen we de mensen met direct patiëntencontact in staat om samen met de patiënt te beslissen en de zorg zo mogelijk dichter bij de patiënt thuis te brengen. In de toekomst zullen we AI inzetten om zowel uitzonderingen als patronen inzichtelijk maken waardoor de uitkomsten van behandelingen verder kan verbeteren. Deze inzichten kunnen dan ook weer helpen om samen met de patiënt een goede afweging te maken. business intelligence en op termijn ga ik ook met artificial intelligence (AI) aan de slag, vanuit de bedrijfsvoerende kant.
Op welke manier ben je actief bij Linnean?
In de werkgroep Datavisualisatie/dashboarding zijn we nu bezig met een handreiking over datavisualisatie. Het mooie is: je kunt het zo breed maken als je wilt, maar we hebben het heel erg concreet gehouden. We willen iets aanbieden dat praktisch ingezet kan worden en door iedere zorginstelling in eigen context toe te passen is.
Waar zie je kansen voor waardegedreven zorg?
De grootste kans zit ‘m wat mij betreft in de patiëntreis: hoe doorloopt de patiënt vanaf het eerste moment van zorg zijn zorgtraject? In al die contactpunten zit potentiële waarde; of het nu in gesprek met de baliemedewerker of met de arts is, we moeten de kans grijpen om de patiënt te laten voelen dat hij/zij regie heeft. Enerzijds door uitkomsten te meten, anderzijds door die data terug te koppelen. Hoe je die data visualiseert is heel belangrijk. Maak hierin onderscheid tussen patiënten en data-experts. Een mooi voorbeeld zijn de grafieken die Ernst Kuipers laat zien bij de coronapersconferenties. Kijkers krijgen een helder beeld hoeveel van de 100 mensen er gevaccineerd zijn of hoeveel van de 100 er in het ziekenhuis liggen. Dat soort beelden begrijpt iedereen en daarom moeten we die kant op. Dat betekent veel testen in de praktijk. Durf hierin ook - juist - actief patiënten te betrekken, in de vorm van een soort klankbordonderzoek. In de productinnovatie wordt met klantensessies gewerkt. Patiënten zijn in die zin ook klanten.
Wat wil je anderen meegeven op dit gebied?
Durf fouten te maken. In een omgeving waar veiligheid op één staat klinkt dat heel tegenstrijdig, maar noem het gecalculeerde risico’s. We weten waar we naartoe willen. We weten alleen niet welke weg de beste is. Dat betekent dat we af en toe een afslag nemen die niet direct de juiste is. Daar leer je meer van dan van puur succes.”
Contact
Robert Winkel
E-mailadres: robert.winkel@gelre.nl
LinkedIn