Mark Kramer, internist en lid Raad van Bestuur Amsterdam UMC locatie VUMC opende deze feestelijke bijeenkomst. Hij was erbij toen Linnean vijf jaar geleden opgericht werd, net als een vijftal aanwezigen. Eén van de ambities destijds, eveneens vermeld in het regeerakkoord, was om uitkomstinformatie van aandoeningen die met elkaar 50 procent van de Nederlandse ziektelaste vormen inzichtelijk te maken en te gebruiken. Dat doel is helaas nog niet behaald, maar we zijn al goed op weg.
Actueler dan het regeerakkoord van toen is het in september ondertekende Integraal Zorgakkoord. Mark: “Het akkoord ademt passende zorg. En passende zorg, waardegedreven zorg, dat is waar Linnean voor staat. Aan minister Ernst Kuipers de taak om voor alle betrokkenen op een rij te zetten wat er van ze verwacht wordt en hoe ze dat moeten uitvoeren. Geven we professionals tools waarmee ze beter hun werk kunnen doen, dan gaat iedereen rennen.”
Patiënt centraal
Degene voor wie die professionals rennen, is de patiënt. Mark Kramer gaf het woord aan Joliene Munier, zij kreeg in 2018 te horen dat ze borstkanker had. “Ik was jong. Ik kreeg een waslijst aan behandelingen, die de week erna startten. ‘Ik dacht: Ho! wil ik dit?’ Wat is belangrijk voor mij als persoon en niet als patiënt? Ik ben in gesprek gegaan met de arts. Dat heeft ertoe geleid dat ik mijn haar kan behouden en kon kunnen blijven turnen.”
Marieke de Boer, programmamanager Waardegedreven zorg ging vervolgs in over de rol van de patiënt binnen Isala: “In het creëren van waarde voor de patiënt gaat het om de uitkomsten die voor patiënten belangrijk zijn, maar ook om het optimaliseren van zorgpaden. Die waarde wordt in de zorgketen bepaald.”
Betrek de patiënt in het proces
Wat kan er volgens Joliene en Marieke beter in de zorg voor de patiënt? Joliene: “Ik had in het eerste jaar na mijn diagnose 100 ziekenhuisafspraken. Ik vraag me af of dat nodig was. Waarschijnlijk niet. Hoe mooi zou het zijn als de patiënt gevraagd wordt wat hij wil.” Daarnaast vindt Joliene dat de patiënten in alle initiatieven betrokken moeten zijn. “We proberen zoveel mogelijk aansluiting te vinden met de patiënt”, aldus Marieke. “In het Isala deden we dat in eerste instantie alleen met het meten van patiëntgerapporteerde uitkomsten (PROMs), maar dat bouwen we langzaam uit door de patient is een steeds groter wordend deel van onze zorgketens te betrekken. Daar waar de patiënt aangehaakt kan worden, doen we dat.”
De patiënt betrekken in het zorgproces betekent niet automatisch dat je hem moet onderdompelen in vragenlijsten. Kan een vragenlijst die door iedereen gebruikt wordt, bijvoorbeeld de generieke PROM, dat probleem oplossen?
Joliene: “De last voor de patiënt moet zo laag mogelijk zijn. Dit betekent minimale voorbereidingstijd voor het invullen van vragenlijsten..”
Marieke: “Het zou mooi zijn als we een basis uitvragen via een generieke PROM. Heeft de patiënt meerdere aandoeningen? Vul dit dan aan met meer specifieke vragen.”
Linnean als succesvol kennisnetwerk
Het Linnean Initiatief is in de vijf jaar dat het bestaat enorm gegroeid. In de vorm van een quiz koppelden projectleiders Marloes Zuidgeest en Matthijs van der Linde in de openingssessie de cijfers terug. De cijfers zie je linksonder terug in de praatplaat, gemaakt door Thea Schukken.
Stefan Larsson
Het eind van de openingssessie werd verzorgd door mede-oprichter van ICHOM Stefan Larsson. Het Linnean Initiatief is een voorbeeld van een succesvol kennisnetwerk, omdat de leden belangeloos hun kennis en expertise delen in actieve werkgroepen en omdat men wegblijft van besluitvorming. Met die woorden was de lustrumviering officieel geopend. Bekijk hieronder het filmpje van Stefan Larsson.
Meer over het lustrum van Linnean: